මෑතක එල්ල වූ සයිබර් ප්රහාරයක් නිසා ෆේස්බුක් භාවිත කරන්නන්ගේ පෞද්ගලික දත්තයන්ට ආරක්ෂාවක් සැලසීමට හැකියාවක් නැතැයි ෆේස්බුක් සමාගම පවසනවා. එම සමාගම පසුගිය සිකුරාදා අනාවරණය කළේ, ෆේස්බුක් භාවිත කරන්නන් මිලියන 14 දෙනෙකුගේ අතිශය පෞද්ගලික තොරතුරු සයිබර් ප්රහාරකයින් අතට පත්ව ඇති බවයි.
එම සොරා ගත් තොරතුරු අතර, සෙවුම් තොරතුරු (search history), ස්ථානීය දත්ත (location data), සබැඳියන් පිළිබඳ දත්ත (relationships), ආගමික තොරතුරු සහ තවත් තොරතුරුද ඇතුළත් වන බව සඳහන්.
මෙවැනි සයිබර් ප්රහාරයකදී වෙනත් ආයතන සිය සේවාදායකයින් ආරක්ෂා කිරීමට පියවර ගත්ත ද, ෆේස්බුක් සමාගම පවසන්නේ, සයිබර් ප්රහාරයට ලක්වූවන් වෙනුවෙන් ආරක්ෂණ වැඩපිළිවෙළක් සැපයීමට සැලසුම් කර නොමැති බවයි. දත්ත විශ්ලේෂකයින් පවසන්නේ, ෆේස්බුක් සමාගමේ මෙම ප්රකාශය පිළිබඳව සෑහීමකට පත් විය නොහැකි බවයි.
මෙම දත්ත සොරා ගැනීම හරහා සමාජ ජාල හරහා විවිධ වංචාසහගත වැඩසටහන් නිර්මාණය කිරීමට ප්රහාරකයින්ට හැකියාව ලැබෙනවා සේම දත්ත සොරා ගැනීමට ලක් වූවන් එහි ගොදුරක් විය හැකි බවත් විශ්ලේෂකයින් පවසනවා.
කෙසේ වෙතත් ෆේස් බුක් සමාගම පවසන පරිදි සයිබර් ප්රහාරයේ ගොදුරක් බවට පත්ව සිටින මිලියන 14ක පිරිසගේ සොරාගෙන ඇති දත්ත මේවාය.
"username, ස්ක්රී පුරුෂ භාවය, රට සහ භාෂාව, සබැඳියන් පිළිබඳ විස්තර, ආගමික තොරතුරු, උපන් ප්රදේශය, පදිංචි ප්රදේශය, උපන් දිනය, ෆේස්බුක් වෙත පිවිසෙන උපාංගය (device), අධ්යාපන මට්ටම, රැකියාව, අවසන් වරට ගිය ස්ථාන 10, tag කිරීම්, follow කරන ෆේස්බුක් පිටු හා පුද්ගලයින් මෙන් ම අවසන් වරට කළ සෙවුම් 15 යන තොරතුරු සොරා ගැනීමට ලක්ව තිබෙනවා‘‘
මීට පෙර මෙවැනි දැවැන්ත සයිබර් ප්රහාරයන්ට ලක්වූ Target, Playstation Network සහ Equifax වැනි සමාගම් දත්ත ආරක්ෂණ වැඩපිළිවෙළක් ක්රියාත්මක කර තිබුණා.
"අපේ help section එක හරහා අපි කරන්නෙ සැකසහිත ඊ-මේල්, වෙනත් පණිවුඩ හෝ ඇමතුම්වලින් සිය දත්ත ආරක්ෂා කර ගන්නා ආකාරය පිළිබඳව දැනුවත් කිරීමයි"
ෆේස්බුක් සමාගමේ ප්රකාශිකාවක් කියනවා. කෙසේ වෙතත්, මෑතකදී එල්ල වූ සයිබර් ප්රහාරයෙන් පසුව ෆේස්බුක් උපකාර පිටු යාවත්කාලීන කර තිබේ ද යන්න පිළිබඳව ඇය අදහස් පළ කළේ නැත.
"කුඩා පරිමාණයේ සයිබර් ප්රහාරයන් අපි බැහැර කර නැහැ. අපි ඒ පිළිබඳව අඛණ්ඩව විමර්ශනය කරනවා"
ෆේස්බුක් සමාගමේ නිෂ්පාදන කළමනාකරණ ප්රධානී ගයි රෝසන් සඳහන් කරනවා. මේ අතර, ප්රජාතන්ත්රවාදය සහ තාක්ෂණය පිළිබඳ මධ්යස්ථානයේ ප්රධාන තාක්ෂණවේදී ජෝසෆ් ලොරෙන්සෝ පැවසුවේ, සොරාගෙන ඇති දත්ත සයිබර් ප්රහාරකයින්ට බෙහෙවින් වැදගත් වනු ඇති බවයි.
"මේ සොරා ගැනුණු දත්ත හරහා වෙනත් ෆේස්බුක් ගිණුම්වලට ත් පිවිසීමට සයිබර් ප්රහාරකයින්ට හැකියාව පවතිනවා" "මේ සොරාගෙන ඇති දත්ත පිළිබඳව අවධානය යොමු කළොත්, ඒවා මූල්යමය දත්ත නෙවෙයි. මේ දත්ත වෙනත් ව්යාජ ගිණුම් සැකසීමට යොදා ගත හැකියි"
ඔහු ප්රකාශ කළේ, අවම වශයෙන් password ආරක්ෂා කිරීම සම්බන්ධයෙන් පවතින මෘදුකාංගයක් හෝ නොමිලේ සිය සේවාදායකයින්ට ලබා දීමට ෆේස්බුක් සමාගම පියවර ගත යුතු බවයි. යුරෝපය තුළ සයිබර් ප්රහාරයකට ලක් වුවහොත් ෆේස්බුක් සමාගම ස්ටර්ලිං පවුම් බිලියන 1.25ක දඩයකට යටත් වනු ඇත. එය එම සමාගමේ වාර්ෂික ආදායමෙන් 4%ක ප්රතිශතයක්.
පසුගිය මැයි මාසයේ සිට බලපැවැත්වෙන පොදු දත්ත ආරක්ෂණ නියාමනය (General Data Protection Regulation) ක්රියාත්මක වීමෙන් පසු වාර්තා වූ බරපතළම සයිබර් ප්රහාරයත් මෙයයි. මේ අතර, ට්විටර් පණිවුඩයක් මගින් අයර්ලන්ත දත්ත ආරක්ෂණ කොමිසම පවසා ඇත්තේ,"සිය සේවාදායකයින් මිලියන ගණනකගේ දත්ත සයිබර් ප්රහාරකයින් අතට පත්ව ඇති බවට සිකුරාදා ෆේස්බුක් සමාගම කළ තහවුරු කර තිබීම සුවිශේෂි සිද්ධියක්. ඒ සම්බන්ධයෙන් පොදු දත්ත ආරක්ෂණ නියාමනය යටතේ විමර්ශනයක් අඛණ්ඩව පවත්වනවා" යනුවෙන්.